ملا محمد مومن كرمانى

302

صحيفة الارشاد ( تاريخ افشار كرمان - پايان كار صفويه ) ( فارسى )

خوش استقبال بد بدرقه در اندك وقتى نسخه مزبوره به اتمام رسيده ، و بندگان خان ، از دار الامان كرمان حركت ، و عزيمت دار السلطنهء اصفهان فرموده ، عاليشان كلانتر و تمامى اعاظم و معتبرين الى محل باغين مشايعت عاليجاه معظم اليه [ رفته ] ، و از آنجا معاودت به بلده نموده ، مشغول امور ديوانى و انجام فرمايشات سركار بندگان نايب الاياله و تدارك استقبال مىبودند . مجددا چاپاران بندگان سمو المكان نايب الاياله وارد ، و خبر حركت بندگان معظم اليه را از دار العبادهء يزد رسانيده ، مجددا عاليشان كلانتر و ساير عظماء دار الامان مزبوره و سركردگان مترصد استقبال شده ، از دار الامان كرمان حركت و عازم استقبال به محال انار و بياز شده ، در انار و بياز كه به موكب عالى ملحق ، و در ورود بندگان معظم اليه به رفسنجان و هر منزل از منازل متعلقهء به كرمان ، فوج‌فوج از عظماء و سركردگان و يوزباشيان سپاه نصرت دستگاه وارد ، و شرف‌ياب حضور مىگرديدند . تا اينكه بيست و چهارم شهر مزبور وارد باغين ، و به جهت ساعت ، مدت دو روز در باغين توقف - و روز بيست و ششم از محل باغين به كوكبه و جلال تمام حركت ، و عموم خلايق از سادات و اشراف ، و طلبهء دينيه و تجّار خيريت مدار ، و اهل حرفه و بازار ، و ساير اهالى شهر و سكنهء و متوطنين - از خاص‌وعام - فوج‌فوج سواره و پياده به عزم استقبال حركت ، و تا آن روز ، حاكمى به آن جاه و جلال به كرمان وارد نشده بود . تمام شهر و بازار را آئين بسته ، در كمال تعظيم و تكريم ، بندگان سمو المكان معظم اليه نزول اجلال به باغ‌نظر فرموده ، بر وسادهء جلال متمكن گرديده ، عموم اعاظم و سركردگان وارد حضور و رخصت بار يافته ، در محفل ارم نشان هر يك جابه‌جا قرار گرفته ، در مجلس ارم تزيين همگى بر پا ايستاده ، مضمون رقم اقدس را مقروع سمع جميع